- Kodowanie na dywanie (2024 - 2026)
- Klasa w terenie
- W krainie emocji
- Z telefonem na matematyce za pan brat
- Dziecięce eksperymenty i doświadczenia
- Sensoplastyka
- Sensograjki
- Młodzi odkrywcy - poznajemy świat
- Let's speak English
- Radosny świat ortografii
- Luźne lekcje z naukowcami
- Przygoda z ortografią
- Kodowanie na dywanie
- 30 minut dla matematyki
- Bajka dobra na wszystko
- Ortografia i interpunkcja w codziennej pigułce
- Polubić ortografię
- Nauczanie z technologią informacyjno-komunikacyjną na lekcjach języka angielskiego
Sensograjki
INNOWACJA PEDAGOGICZNA W ODDZIELE PRZEDSZKOLNYM – 0A
GRY I ZABAWY DZIECIĘCE STYMULUJĄCE ZMYSŁY - "SENSOGRAJKI"
AUTOR INNOWACJI: Beata Kolczyńska
RODZAJ INNOWACJI: organizacyjno – metodyczna
CZAS TRWANIA INNOWACJI: 01.10.2023r. – 31.05.2024r.
FINANSOWANIE INNOWACJI: nie wymaga dodatkowego finansowania
MIEJSCE REALIZACJI: Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Bożewie
ZAKRES INNOWACJI: Innowacją zostaną objęte dzieci uczęszczające do Oddziału przedszkolnego – 0A przy Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Bożewie w roku szkolnym 2023/2024
Czas realizacji innowacji obejmuje okres od początku października 2023r. do końca maja 2024r. z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach czasu przeznaczonego na swobodną zabawę oraz w trakcie zorganizowanych zajęć dydaktycznych jeden raz w tygodniu. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei rozwoju wielozmysłowego z wykorzystaniem gier i zabaw sensorycznych, manipulacyjnych, konstrukcyjnych, badawczych, dydaktycznych i rytmiczno – ruchowych. Ma ona zachęcić i motywować uczniów do podejmowania różnorodnej aktywności własnej, w której inicjatywa i własna pomysłowość odgrywa istotną rolę. Ma ona umożliwić dziecku działanie, a przez to zdobywanie doświadczenia, wiedzy oraz umiejętności.
IDEA INNOWACJI:
Innowacja: Gry i zabawy stymulujące zmysły - "Sensograjki” jest poniekąd odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się problemy behawioralne, społeczne, emocjonalne, które mogą być przyczyną niedostatecznego ukształtowania mocnej bazy sensorycznej. Wprowadzenie niniejszej innowacji ma przyczynić się do lepszego rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno – społecznego oraz rozwijać dziecięce zainteresowanie światem, jak również kreatywność małego dziecka. Powyższa propozycja innowacyjna wychodzi naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Na podstawie dotychczasowych obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz można wywnioskować, iż dzieciom najbardziej brakuje przestrzeni i warunków na własną aktywność, która pozwalałaby na doświadczanie, eksperymentowanie, tworzenie oraz rozbudzanie kreatywności. Dzieci powinny mieć możliwość działania oraz powtarzanie tego działania, aby ich ciekawość poznawcza była zaspokojona. Nauczyciel w tym działaniu powinien spełniać rolę wspierającą, obserwować i zachęcać do niego. Nie powinien wyręczać dziecka lecz organizować w taki sposób przestrzeń, warunki oraz zajęcia, by stworzyć możliwość wyjaśniania działań, zjawisk oraz rozumienia rzeczy. Dając dzieciom czas na działanie, manipulację oraz dostarczając różnorodnych bodźców wspomagających integrację zmysłów. Dlatego też główną przyczyną opracowania powyższej innowacji była potrzeba przeprowadzenia takich gier i zabaw sensorycznych, które będą stymulować percepcję dotykową, wzrokową, słuchową, rozwijać umiejętności motoryczne, wspomagać rozwój mowy, aktywizować komunikację oraz rozwijać zainteresowanie światem oraz kreatywność dzieci.
CELE INNOWACJI:
- Cele główne:
- usprawnianie funkcji integracji sensorycznej,
- wzmocnienie procesów nerwowych odpowiedzialnych za określone umiejętności,
- rozwijanie dziecięcych zainteresowań poprzez eksperymentowanie, doświadczanie oraz tworzenie.
- Cele szczegółowe:
- dbanie o rozwój psycho – ruchowy dziecka,
- usprawnienie koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi,
- podnoszenie poziomu koncentracji uwagi,
- zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- rozbudowanie wyobraźni i kreatywności oraz wyzwolenie pomysłowości dziecka,
- zachęcanie do wnioskowania,
- stwarzanie możliwości aktywnego działania.
OPIS INNOWACJI:
Zajęcia w ramach innowacji będą odbywały się jeden raz w tygodniu (od października 2023r. do maja 2024r.). Tematyka zajęć będzie związana z wybranymi zmysłami. Na zajęciach będzie dominować forma pracy obejmująca zabawy:
- twórcze,
- inscenizacyjne,
- twórczej ekspresji ruchowej,
- sensoryczne,
- manipulacyjne,
- konstrukcyjne,
- aktywizujące,
- badawcze.
Przewidziano realizację następującej tematyki:
- Dotykowe labirynty – zmysł dotyku.
- Widzę coś – zmysł wzroku.
- W świetle dźwięków – zmysł słuchu.
- To mi nie smakuje – zmysł smaku.
- Co tak pachnie? – zmysł węchu.
- Ja i moje ciało w ruchu – zmysł propriocepcji.
- Na jednej nodze – zmysł przedsionkowy.
- Moje odczucie – zmysł interoceptywny.
- "Przedszkolaku – wąchaj, patrz, dotykaj, smakuj” – zabawy wspomagające integrację sensoryczną.
FORMY I METODY PRACY
Podczas realizacji innowacji wykorzystywane będą różnorodne metody i formy pracy.
Metody pracy:
- metody czynne (oparte na działaniu):
- samodzielnych doświadczeń dziecka,
- kierowania własną działalnością,
- zadań stawianych do wykonania,
- metoda ćwiczeń,
- metody oglądowe (obserwacje demonstracje),
- metody słowne (instrukcje, rozmowy, sposoby społecznego porozumiewania się),
- metody aktywizujące (projekt, burza mózgów, gry dydaktyczne, drama, mapa mentalna),
- metoda pedagogiki zabawy PSPA Klanza,
- elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, E. Zielińskiej – ,,Dziecięca matematyka”,
- elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- elementy metody IS,
- elementy metody ruchu rozwijającego W. Sherborne,
- metoda C. Orffa,
- metoda D. Dennisona (kinezjologia edukacyjna),
- muzykoterapia,
- bajkoterapia,
- sensoplastyka,
- metoda aktywności badawczej.
Formy pracy:
- indywidualne,
- zespołowe,
- zbiorowe,
- aktywności własnej dziecka,
- aktywności zorganizowanej przy niewielkim udziale nauczyciela.
Formy aktywności dzieci:
- zabawowa,
- zadaniowa,
- badawcza,
- twórcza.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
Dzieci:
- zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż aktywność własna dziecka umożliwia działanie, a przez to zdobywanie własnych doświadczeń, wiedzy oraz umiejętności, zabawy sensoryczno – manipulacyjne zaspokajają potrzebę działania i dostarczają przyjemnych odczuć;
- wykorzystują możliwości, jakie dają zabawy manipulacyjne i konstrukcyjne, dzięki czemu mogą rozwijać swoje umiejętności motoryczne, intelektualne, językowe, społeczne i emocjonalne;
- doświadczają możliwości tworzenia w trakcie zabaw konstrukcyjnych i sensoplastycznych, w trakcie takich zabaw pobudzają wyobraźnię, rozbudowują kreatywność, wyzwalają pomysłowość, doskonaląc jednocześnie skupienie uwagi, obserwację, sprawność manualną i spostrzegawczość wzrokowo – ruchową;
- mają możliwość wielozmysłowego doświadczania rzeczywistości i rozwoju prawidłowej integracji sensorycznej, pozwala to dziecku reagować w sposób adekwatny do sytuacji, sprawia, że dla dziecka świat staje się ciekawszy, przyciąga je, a nie przeraża.
Nauczyciel:
- wykorzystuje naturalną potrzebę dzieci zaspakajania ciekawości światem;
- może pobudzać, stymulować i ukierunkowywać aktywności dzieci,
- jest obserwatorem wspierającym dziecko w jego działaniu.
EWALUACJA
Ewaluacja innowacji dokonywana będzie na bieżąco poprzez systematyczną obserwację dzieci, ich zaangażowanie i zainteresowanie zajęciami. Na podstawie wniosków z obserwacji zajęcia będą modyfikowane i dostosowywane do potrzeb i możliwości dzieci. Dodatkowym źródłem informacji będą opinie rodziców.