- Kodowanie na dywanie (2024 - 2026)
- Klasa w terenie
- W krainie emocji
- Z telefonem na matematyce za pan brat
- Dziecięce eksperymenty i doświadczenia
- Sensoplastyka
- Sensograjki
- Młodzi odkrywcy - poznajemy świat
- Let's speak English
- Radosny świat ortografii
- Luźne lekcje z naukowcami
- Przygoda z ortografią
- Kodowanie na dywanie
- 30 minut dla matematyki
- Bajka dobra na wszystko
- Ortografia i interpunkcja w codziennej pigułce
- Polubić ortografię
- Nauczanie z technologią informacyjno-komunikacyjną na lekcjach języka angielskiego
30 minut dla matematyki
Innowacja pedagogiczna "30 minut dla matematyki"
Autor: Agnieszka Piszcz
Temat: "30 minut dla matematyki"
Przedmiot: matematyka
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: 15.09.2022r.
Data zakończenia: 15.05.2023r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy VIII. Czas realizacji innowacji obejmuje osiem miesięcy z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć dodatkowych (raz w tygodniu) oraz zajęć obowiązkowych jako element godziny lekcyjnej (raz w tygodniu).
Założeniem innowacji jest wzbogacenie programu nauczania o treści i umiejętności, które związane są z rozbudzeniem zainteresowań uczniów matematyką.
Wykorzystane metody - gry dydaktyczne, quizy, filmy - mają zachęcać i motywować uczniów do systematycznego powtarzania i utrwalania zdobytych umiejętności oraz pogłębiania wiedzy matematycznej.Opis innowacji:
I. Wstęp
Innowacja „30 minut dla matematyki” jest moją odpowiedzią na potrzeby edukacyjne uczniów, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w szkole zauważyłam, że nie ma możliwości uczenia się matematyki bez napotykania na
trudności, bez konieczności podejmowania wysiłku, poszukiwania dróg rozwiązań.
Rozwijanie sprawności umysłowych, posługiwanie się wiedzą w praktyce, rozwiązywanie
problemów w sposób twórczy lub odtwórczy stanowi istotę przedmiotu, jakim jest
matematyka. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba aktywizacji uczniów, pomoc w przełamaniu ich wewnętrznych oporów oraz rozwijanie zainteresowania matematyką.II. Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klasy VIII.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wdrożenie do samokształcenia
- poprawienie samoświadomości uczenia się
- wdrożenie pracy metodą projektu i gier dydaktycznych
III. Cele innowacji
Cel główny:
- zwiększenie zainteresowania uczniów matematyką,
- przygotowanie uczniów do świadomego wykorzystywania matematyki w życiu codziennym,
- wprowadzenie umiejętności mało znanych i stosowanych jak np. sztuka szybkiego liczenia w pamięci,
- zachęta uczniów do rozwiązywania problemów matematycznych,
- odkrywanie efektywnych narzędzi rozwiązywania problemów – dzięki, którym uczeń może skoncentrować się na istocie problemu
- rozwijanie wyobraźni i nauka logicznego myślenia,
- umiejętność tworzenia własnych propozycji gier i zabaw matematycznych,
- rozszerzenie wiedzy w zakresie podstawowych pojęć związanych ze matematyką,
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie postaw społecznych, współdziałania w grupie,
- kształcenie umiejętności dyskutowania,
- rozbudzanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły.
Cele szczegółowe:
- wdrożenie uczniów do samokształcenia,
- poprawa wyników osiąganych przez uczniów na sprawdzianach,
- podniesienie świadomości samooceny uczniów,
- zmniejszenie stresu związanego z sytuacją egzaminacyjną.
IV. Metody i formy
Nauczyciel realizuje następujące zadania:
- organizacja zajęć dodatkowych: "30 minut dla matematyki",
- podczas zajęć, rozwiązywane zadań egzaminacyjnych z danego działu w formie testów, ćwiczeń interaktywnych, quizów itp.,
- opracowanie gier planszowych i pomocy dydaktycznych przez uczniów,
- organizacja konkursu na grę planszową: "1,2,3…egzamin zdasz ty",
- organizacja debaty: "Po co mi ta matematyka",
- tworzenie przez uczniów własnych arkuszy egzaminacyjnych,
- umieszczanie wykonanych pomocy i materiałów wideo w sieci.
V. Przewidywane osiągnięcia uczniów
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż tworzą własne materiały i podejmują różne działania.
- Wykorzystują możliwości jakie daje współczesna technologia.
- Mają możliwość udzielanie pomocy koleżeńskiej, wymiany wiedzy i doświadczeń.
- Konsekwentnie realizują zadania o różnym charakterze, przejawiają inicjatywę i samodzielność.
- Rozwiązują problemy z użyciem odpowiedniego języka i symboli matematycznych.
VI. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- ankietę dotyczącą zainteresowania uczniów matematyka oraz ich osiągnięć edukacyjnych,
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
- rozmowy z rodzicami,
- obserwacje uczniów,
- analiza osiągnięć uczniów.
Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VII. Spodziewane efekty
- Podniesienie wyników kształcenia.
- Możliwość samorealizacji i pogłębiania własnych zainteresowań.
- Rozwój własnej kreatywności przez podejmowanie różnych przedsięwzięć.
- Doskonalenie umiejętności interpersonalnych i organizacyjnych.
Wpływ na uczniów:
- Ukierunkowanie i stworzenie uczniom warunków na rozwój możliwości intelektualnych.
- Podniesienie poziomu samooceny.
- Obniżenie poziomu stresu uczniów w szkole.
Wpływ na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez zbogacenie oferty edukacyjnej szkoły oraz uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych.
- Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów.
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
- Budowanie pozytywnego wizerunku szkoły jako placówki, która dba o wszechstronny rozwój ucznia.